Skrivet av: Lo Claesson | 24 april, 2012

Anne Bamfords tio punkter

Anne Bamford avslutade sin föreläsning på Halmstadkonferensen med: ”Key factors that can make your work successfull
Dessa gäller biblioteket i allmänhet, men är fullt applicerbara på barnverksamheten:
 (Med mina kommentarer)

  1. Aktivt partnerskap och samarbete – arbeta nära tillsammans med andra människor
    Detta har väl barnbibliotekarier gjort i ”alla tider”. Var det inte barnbibliotekarier som var först och också bäst på att nätverka? Hur är det idag? Har samarbetet ökat eller minskat? Har vi många partners inne i biblioteket eller är vi ute på uppsökande verksamhet ”där barnen och ungdomarna är”? Det skulle vara roligt med några fräscha exempel på båda delarna!
  2. Flexibla organisatoriska principer – fastna inte i rutiner, var snabbfotad
    Jag tror att de flesta barnbibliotekarier är flexibla och kan släppa gamla rutiner – eller?
  3. Erbjud tillgång till allt
    Det gör vi väl idag? Eller är det någon som har några restriktioner? Eller ska man kanske fråga vad som menas med ”allt”?
    Det är kanske snarare så att alla barn och ungdomar vet inte om vad vi erbjuder?
  4. Arbeta med kontinuerlig professionell utveckling – nätverka, utbyt erfarenheter
    En uppgift för läns-/regionbiblioteken att främja, men det är också en chefs ansvar att pusha och coacha sina anställda. Men framför allt ett egenansvar! Ensam är aldrig stark i detta sammanhang! Det finns alltid andra som har något att ge!
  5. Ha strategier för utvärdering och reflektion
    Ibland tror jag att reflektion är något som måste schemaläggas. Rullar allting på, kan det verka som om vi gjort rätt. Faran är att det vi gör blir rutin och rätt som det är står vi där och undrar hur det som gick så bra plötsligt inte funkar längre.
  6. Var lokal, nära människor
    När det gäller vuxna är program med lokal anknytning – t.ex. om gamla hus eller amatörfilmer från 40- 50-talen mycket populära. Någon lokal kändis kan också dra folk. Hur är det på barnsidan? Finns det lokala personligheter som barn eller ungdomar ser upp till? På vårt bibliotek jobbar vi en del med lokala sagor och sägner. En historia om en liten lokal drake som bodde på en namngiven plats eller om trollet med trekantiga öron i Hagshult – sådana historier kan man göra mycket med.
  7. Ha belägg för vad du gör, samla bevis, evidens
    Följ barnbiblioteks- och skolforskning, läs uppsatser!
  8. Var aktiva när det gäller skapande, utställningar, föreställningar
    Jag vet att barnbibliotekarier ordnar mycket utställningar, många som bygger på barns egen kreativitet. Efterlyser ändå inspirerande exempel!
  9. Se till att människor är bekväma med konstens uttryck/språk
    Barnperspektivet!
  10. Ta risker, testa saker – be disruptive
    Yes!!!
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: