Skrivet av: Maria Ehde Andersson | 3 juni, 2011

Spelar bibliotekens läsfrämjande arbete någon roll? Vad tycker barnen?

I ett försök att ta reda på detta har en verksamhetsgrupp från Svensk Biblioteksförening intervjuat ett hundratal barn i tioårsålderna om deras syn på läsning, läsfrämjande insatser och bibliotek.

Nu finns detta  material sammanställt och har analyserats av Åse Hedemark i rapporten ”Barn berättar. En studie av 10-åringars syn på läsning och bibliotek.”

Rapporten innehåller mycket spännande läsning och ger många tillfällen till att fundera över vårt nuvarande sätt att arbeta med lässtimulering. Överlag kan man säga att barnen är mycket positivt inställda till de läsfrämjande insatserna  och att de flesta anser att man fått ökad läslust av dem. De allra flesta barnen säger också att de uppskattar den verksamhet som biblioteket bedriver.

Men – det finns problem. Både de barn som är positiva till läsning och, kanske framför allt, de barn som har en negativ inställning till läsning har starka önskemål om att metoderna för det läsfrämjnade arbetet ska förändras och förnyas.
Barnen ger en mängd kreativa förslag på hur man kan förnya arbetet. De vill gärna att man levandegör berättelser i olika former t.ex. genom film, konst och musik och inte bara genom muntligt berättande och högläsning!

Ett annat problem är att barnen blandar samman skolans och bibliotekens verksamhet när det gäller lässtimulering. Kanske inte så konstigt men ändå mycket tänkvärt eftersom det också framkommer att njutningen med att läsa minskar, om barnen upplever att det kopplas krav på prestation i samband med läsningen!
Risken är stor att läsningen associeras med i första hand nytta om bibliotekarier bedriver läsfrämjande arbete kopplat till skoltid, skriver Åse Hedemark i sitt mycket givande slutkapitel.

Nu har vi frågat barnen vad de tycker och fått en mängd nya infallsvinklar på det läsfrämjande arbetet – det som barn- och skolbibliotekarier arbetar mest med.
Frågan är om vi är villiga att ta till oss erfarenheterna och förändra vårt arbetssätt?

Maria Ehde Andersson

Undersökningen är utformad av Svensk Biblioteksförenings verksamhetsgrupp för barn och ungas läsning. Rapporten är skriven av Åse Hedemark, fil dr. i biblioteks- och informationsvetenskap. Rapporten går att ladda ner eller beställa från www.biblioteksforeningen.org under fliken Material

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: