Skrivet av: Maria Ehde Andersson | 2 oktober, 2010

Ny handbok för barnbibliotekarier – den blå boken! Glimtar från bokmässan 2010

Barnet, platsen, tiden Teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld. Red. kerstinRydsjö, Frances Hultgren, Louise Limberg

Den blå boken för barnbibliotekarier!

Under ett seminarie på Bokmäsan på torsdagen den 23/9 diskuterade en panel  utifrån den nya boken för barnbibliotekarier ”Barnet, platsen, tiden.Teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld”.

Den blev genast döpt till den blå boken eftersom dess föregångare
” Studier av barn- och ungdomsbibliotek – en kunskapsöversikt” kallas för den gröna boken. I boken har Kerstin Rydsjö och redaktionsgruppen samlat tio forskningsartiklar kring barns villkor idag. Tanken med boken är att forskningsartiklarna ska bidra med kunskap för att utveckla det samtida barnbibliotkeket.

Seminariet hette ”Uppleva, lära, göra – det samtida barnbiblioteket” och handlade om vilka utmaningar och  möjligheter som biblioteken nu står inför. I panelen satt Patrik Hernwall,  Beth Juncker, Lena Lundgren, och Amira Sofie Sandin och Anette Eliasson var moderator. Kerstin Rydsjö inledde kort om bokens tillkomst.

Några inlägg som jag fastnade för under detta seminarium var

–  Beth Junkers härliga formulering om ”att barnbibliotekarier ska hoppa och springa” för att göra biblioteket till en plats där barn ska ha lust till en massa. Hon tog även upp intressanta tankar kring att barns liv aldrig varit så instituionaliserat som idag.

– Amira Sofie Sandin menade att barnbiblioteket ska vara en kravlös plats och efterlyste bättre markandsföring av barnbiblioteksverksamhet.

– Lena Lundgren underströk vikten av att barnbiblioteket får vara en viktig plats för barnen på deras fritid och slog ett slag för hur barnbiblioteket kan skapa möjligheter för barns egna skrivande och framför allt att  kunna ge respons på det.

– Patrik Hernwall betonade vikten av att relevansgöra, att stödja barn att komma ett steg längre i t.ex. att erövra skriftspråket.

Anette Eliasson tog i sina frågor till panelen bl.a. upp  hur  KASAM ( Känslan Av Sammanhang), empowerment och  Literacitet kan och bör påverka det samtida och framtida barnbiblioteket.

Kerstin Rydsjö avslutade med att uppmana alla att fortsätta diskussionerna och utbytete av tankar om barnbiblioteksutveckling och om boken på Amira Sofie Sandins blogg

www.adm.hb.se/~amsa

Barnet, platsen, tiden.Teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld” finns att köpa från Btj och Adlibris. Mer information finns att hämta på Regionbibliotek Stockholms webbplats.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: