Skrivet av: Maria Ehde Andersson | 4 juni, 2010

Vem skriver barnbibliotekens ”datorhistoria”?

I vårt nyhetsflöde dök det upp en mycket intressant och roligt skriven artikel med namnet ”Vem vill vara datornörd? Från en pedagogisk skrivmaskin med tusen möjligheter – till  farofyllt surfande. Barns datoranvändande är en komplicerad historia.”
Artikeln utgår från fritidshemsvärlden och gör en summering av hur synen på barn kopplat till datorn och datoranvändandet förändrats under de senaste trettio åren.  Detta görs med utgångspunkt från vad som skrivits i Fritidspedagogen,  vilka större datoranknytna projekt som fått pengar och kopplar till forskning och undersökningar som gjorts kring barn och datorer. Det är en mycket underhållande  exposé där man känner igen sig i mycket!
Kanske  för mycket, för mina tankar går direkt till barnbiblioteksvärlden. Under årens lopp har det publiceras en hel del om ämnet, av bl.a. Lena Lundgren och naturligtvis standardverket ”Studier av barn- och ungdomsbibliotek” av Kerstin Rydsjö och AnnaCarin Elf.
Frågan är ändå  vem av oss som vill, kan och orkar sammanfatta och göra en exposé över detta ämne på ett liknande sätt? 
Hur ser det ut i vardagen, är det någon som skriver ner eller reflekterar över vad som händer idag?
Vilket synsätt har präglat och präglar vårt förhållande till datorns införande och användade på barnavdelningarna?
VAR skulle i så fall en sådan artikel publiceras?

Genom artikeln fick jag upp ögonen för en intressant avhandling med namnet ”Barns multimedialal berättande, en länk mellan mediakultur och pedagogisk praktik.” av Anna Klerfeldt.Den bygger på observationer om hur barn och pedagoger arbetar och samspelar vid datorn. Följande citat skulle kanske  kunna vara hämtat från en barnavdelning på bibliotketet?

” Tyvärr är det vanligt att datoranvändandet omgärdas av en mängd regler, namnlistor och äggklockor som mäter minuter. Men datoranvändandet är inte bara spel och surfande, betonar Anna Klerfeldt. Datorn kan användas som ett skapande redskap till att göra bilder och berättelser med. Hon menar att ” vill man syssla med språkutveckling, ja då ska man intressera sig för skapande på datorn”.

Artikeln är skriven av Marie Bengts och är publicerad i Fritidspedagogen.
http://www.lararnasnyheter.se/fritidspedagogen/2010/06/01/vem-vill-vara-datornord

                                                                                                                                   Maria Ehde Andersson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: